Články - Ze života kosmetičky - Rady a tipy pro podnikání v salonu
Zvýšení zákaznické věrnosti kosmetického salonu
Díky tipům z minulých dílů byste měli mít v hrubých obrysech zvládnutou teoretickou přípravu, jak salon nastavit z hlediska systému. Pokud jste si správně definovali svoji cílovou skupinu zákazníků, kterým chcete svoje služby nabízet, můžete je začít oslovovat a snažit se je zaujmout natolik, aby chtěli navštívit právě váš salon a také v něm nakupovat. Aby se tak ovšem stalo a vaši klienti byli spokojení a neměli důvod hledat někoho jiného, naprosto každý z nich musí úspěšně projít všemi kroky tzv. cesty klienta:
1) Musí se o vás dozvědět a pochopit, v čem jste pro něj jedineční
U tohoto kroku doporučuji použít více možných kanálů propagace, testovat, které z nich fungují nejlépe a teprve na ty se pak více soustředit. Je to totiž krok, který vás stojí nejvíce času, úsilí a peněz.
Zapomeňte na klasické letáky s názvem salonu a s výčtem poskytovaných služeb (neboli „Aha, další salon a nabízejí tam nějaké služby. No a co, takových je dalších sto a nevidím důvod, proč bych tam měl jít.“) volně pohozené v čekárnách lékařů, na úřadech a jiných místech, kde bývá větší koncentrace lidí. Pouze tím, obrazně řečeno, střílíte do hejna vrabců a čekáte, jestli nějakého trefíte, a taková propagace samozřejmě nefunguje.
Lepší cesty jsou internet a vaše webové stránky, které jsou výkladní skříní vašeho salonu, kvalitní FB stránka salonu a její cílená placená propagace, propagace na Instagramu, remarketing, placená propagace ve vyhledávačích, osobní dopisy do schránek ve vybraných lokalitách, nabídky ošetření na vy- zkoušení vaší cílové skupině klientů, dárkové certifikáty, dárkové šeky na částku, akce pro stávající klienty, aby vám přivedli další, atd.
Vždy ale dbejte na to, aby z propagovaných informací bylo patrné především to, co vás dělá odlišnými oproti jiným salonům. Může to být např.: vaše unikátní poloha, specializovaní zaměstnanci, odlišná provozní doba, jak věci děláte jinak oproti ostatním, speciální odbornost v určité poskytované službě, jedinečný typ ošetření, unikátní výrobky nebo servis.
2) Klient vám musí uvěřit
Tento bod je ze všech nejdůležitější, ale také se bohužel téměř vždy v salonech trestuhodně přeskakuje. Je to totiž krok, kdy si s klientem budujete vztah a postupně ho utvrzujete v přesvědčení, že udělal to nejlepší rozhodnutí, když si vybral zrovna vás. V této fázi ještě není čas na prodej, pouze klientovi pomáháte, vytváříte správnou atmosféru, důvěru, a především se hodně ptáte a velmi pozorně posloucháte, co vám říká. Musíte totiž zjistit, co k vám klienta přivádí, co s pletí, vlasy nebo nehty řeší, jak, čím a proč se o sebe doma stará, co by chtěl změnit a co je pro něj to nejdůležitější, na co byste se měli zaměřit.
To je právě bod, který rozhoduje o tom, jestli u vás klient bude rád nakupovat vaše služby
Tady rozhodují vaše prodejní a komunikační dovednosti, a především stanovení si společného cíle s klientem, případně jednotlivé kroky v péči, abyste tohoto cíle dosáhli. Jinak řečeno mu srozumitelně musíte vysvětlit, co způsobilo stav, který vám popisuje, případně co dělá v domácí péči špatně a jaké pro něj máte řešení, kterým mu dokážete pomoci a proč.
Díky tomu se nemusíte bát, že by pak klient zásadně řešil vaše ceny a nebude mít ani důvod si produkty pořizovat jinde, protože jste mu správně nevysvětlili, co, jak a proč by měl používat.
3) Samotná prodejní fáze
Tady rozhodují vaše prodejní a komunikační dovednosti, a především stanovení si společného cíle s klientem, případně jednotlivé kroky v péči, abyste tohoto cíle dosáhli. Jinak řečeno mu srozumitelně musíte vysvětlit, co způsobilo stav, který vám popisuje, případně co dělá v domácí péči špatně a jaké pro něj máte řešení, kterým mu dokážete pomoci a proč. Díky tomu se nemusíte bát, že by pak klient zásadně řešil vaše ceny a nebude mít ani důvod si produkty pořizovat jinde, protože jste mu správně nevysvětlili, co, jak a proč by měl používat.
4) Získání doporučení
Nebojte se o něj požádat ani do něj investovat, abyste ho od vašich nejlepších klientů dostali! Je to pro vás ta nejlepší věc z pohledu získávání nových klientů a tržeb. Ta pomyslná třešnička na dortu, kterou správně zvládnutými předcházejícími kroky můžete získat a díky které vám odpadají také kroky 1 a 2 (nový klient se o vás dozvěděl od někoho, kdo už vás zná, který vám věří a v podstatě za vás ručí). Díky tomu se můžete daleko dříve věnovat fázi konzultace a stanovení cíle s klientem a samotnému prodeji.